- Etusivu
- Liikkujalle
- Elinsiirron saaneille
- Uutiset
- Arnhem 2026: Sydänsiirron saanut Mikael Kock nauttii urheilusta, joka on tehnyt elämästä hauskaa
Arnhem 2026: Sydänsiirron saanut Mikael Kock nauttii urheilusta, joka on tehnyt elämästä hauskaa
23.6.2026

Mikael Kock sai uuden sydämen vuonna 2016 ja on sen jälkeen saanut elämäänsä urheilun. Yleisurheilusta on tullut voimanoston lisäksi tärkeä harrastus, ja hän on päässyt kilpailemaan siinä elinsiirtourheilun arvokilpailuissa.
Mikael Kock halusi urheilla jo ennen sydämensiirtoa, mutta se ei ollut vastaavalla tavalla mahdollista.
– Muistan, kun nuorena katsoin kavereideni tekevän punttisalilla penkkiä ja kyykkyä, mutta itse en pystynyt tekemään.
Kun hän siirron jälkeen pystyi aloittamaan voimanoston tai ylipäätään harrastamaan urheilua, hän oli innoissaan. Hän sanoi aloittavansa juoksun.
– Hengitys tuntui niin helpolta. Ajattelin, että alan tehdä jotain. Kävelin paljon, aloin myös juosta. Pari–kolme kuukautta meni, kunnes menin kaverin kanssa salille. Sieltä aloitin voimanoston.
Urheileminen on tuntunut omalta jutulta. Voimanostossa Kock on voittanut SFI:n mestaruuden, menestynyt Masters-kisoissa ja pärjännyt muutenkin menestyksekkäästi.
– Urheilu on antanut elämääni paljon. Elämästä on tullut hauskaa, Kock sanoo hymyillen.
Vöyrin Maksamaalla asuva Kock on kilpaillut arvokisoissa viimeisimmäksi elinsiirtourheilun MM-kilpailuissa Saksan Dresdenissä 2025, ja nyt hän valmistautuu jälleen EM-kilpailuihin. Voimanosto on päälaji, mutta arvokilpailut tuovat ohjelmaan myös yleisurheilun.
– Viime vuonna aloitin yleisurheilun treenaamisen neljä kuukautta ennen MM-kilpailuja. Siellä voitin maailmanmestaruuden, mikä oli aika kova ja yllätys itselleni. Nyt en ole ehtinyt treenaamaan yleisurheilua. Olen alkanut ajamaan rekkaa, joten ei ole ollut aikaa.
”Hauskinta on se hyvä henki”
Kock nauttii itsensä haastamisesta, ja sitä hän saa elinsiirtourheilussa avoimessa luokassa kilpaillessaan tehdä.
– Kilpailu on kova. Tavoitteenani on mitali avoimessa sarjassa. Jos avoimessa luokassa saa hopeaa tai pronssia, se maistuu paremmalta kuin sydänsiirtoryhmän ylivoimainen kulta. Olen kilpailuhenkinen ihminen, Kock sanoo hymyillen.
Dresdenin MM-kilpailut olivat Kockille ikimuistoinen kokemus. Hän nautti muiden elinsiirron saaneiden ihmisten kohtaamisesta.
– Ihmisten tapaaminen on hauskaa. Olen tutustunut moniin muiden maihin urheilijoihin. Uusiin ihmisiin tutustuminen on hauskaa. Noissa kilpailuissa olemisessa on hyvä tunne.
Mitä sanoisit äskettäin elinsiirron saaneelle, joka epäröi elinsiirtourheiluun mukaan tulemista?
– Mukaan vaan. Heti lentokentällä saat uusia kavereita. Kun on mukana, yhteisöä ei halua enää jättää. Hauskinta on elämä. Se, että olemme kaikki elossa. Kun menen kilpailemaan, kilpailuhenkisyyteni näkyy. Mutta hauskinta on se hyvä henki. Kaikki uudet mukaan vaan, Kock kannustaa.
Teksti: Heidi Lehikoinen
Lue lisää:
Arnhem 2026: Johanna Kankaanpäälle liikunta on elämäntapa, joka on antanut paljon
Arnhem 2026: Golf pitää Pekka Kainulaisen liikkeessä ja vie kansainvälisiin kilpailutapahtumiin
Lisätietoja kilpailuista, Suomen joukkue ja suomalaisten kilpailuaikataulu:
European Transplant Games -tapahtumasivu
Virallinen kisasivusto:














